Page 17 - Yıldız'da Yaşam Sayı-6
P. 17
Endüstri 4.0,
bir insana ömrü boyunca aynı
kol hareketini yaptırmayı
değil, onu daha değerli alanlarda çalıştırmayı benimsiyor. Bu da hayat kalitesinin yükselmesi anlamına geliyor.
Siemens olarak Endüstri 4.0’ı nasıl değerlendiriyorsunuz ve bu kapsamda yaptığınız çalışmalar neler?
Almanya’da ortaya çıkan Endüstri 4.0 yol hari- tasını hazırlayan ve sunan çalışma grubunda Siemens de yer alıyordu. Dolayısıyla Siemens olarak Endüstri 4.0 çalışmalarının global öncü- leri arasında bulunuyoruz. Endüstri 4.0 henüz konuşulmaya bile başlanmamışken Siemens olarak bu konuda kapsamlı çalışmalar yürüt- meye ve makinelerin akıllanmasını sağlayacak yazılımları hazırlamaya girişmiştik. Siemens’in akıllı bilgi sistemleri olarak tanımlanabilen dijital hizmetleri; gelişmiş algoritmaları, veri analizlerini, makinelerin öğrenme teknolojile- rini, veri toplama ve analizindeki 20 yılı aşkın deneyimi kapsıyor. Siemens, her zaman dijital gelişmeleri en erken benimseyen şirketler- den biri oldu. Bununla kalmayıp bu süreçlere öncülük etti, etmeye de devam ediyor.
Bir yandan dünyada dev firmaları dijital hayata geçirirken diğer yandan global birikimimizi yerel tecrübemizle birleştirerek Türkiye’deki şirketlere dijital dönüşümlerinde rehberlik ediyoruz. Dijitalizasyon kapsamında sunduğu- muz yenilikçi çözümlerimiz, şirketlerin üretim süreçlerini iyileştiriyor, onlara rekabet avantajı sağlıyor. Bu çözümlerimizin en önemlileri arasında Dijital İkiz teknolojimizi ve Dijital Fabrika kavramımızı sayabiliriz. Dijital İkiz teknolojimizle gerçek dünyayı sanal ortama taşıyoruz ve fiziksel üretimin bire bir kopya- sını dijital ortamda yaratarak simülasyonlar
gerçekleştiriyoruz. Dijital Fabrika’da ise bir fabrika kurulmadan önce tüm bileşenleri bilgisayar ortamına uygun yazılımlarla tasar- lanıyor ve fabrika sanal ortamda çalıştırılıyor. Böylece fabrikanın kendisi ortada yokken nasıl çalıştığı öğreniliyor ve en iyi çalışma sisteminin kurulması için gerekli önlemler alınabiliyor. Bu sayede maliyetler düşüyor, kalite yükseliyor
ve hız kazanılıyor. Örneğin Maserati’nin Ghibli fabrikasında gerçekleştirdiğimiz dijitalizasyon projesinde Dijital İkiz teknolojimiz kullanıldı. Proje sonunda Maserati’nin yeni ürün geliştir- me süresi yüzde 30 kısaldı. Ürünlerin pazara çıkış süresi 30 aydan 16 aya düşürüldü ve üretilen otomobil sayısı üç kat arttı. Adidas’ın SpeedFactory’sinde de Dijital İkiz sayesinde üretim öncesinde sürecin tamamının simülas- yonunu, test edilmesini ve optimizasyonunu sağladık. Bu proje sonrasında Adidas’ın bu fabrikası kişiselleştirilebilir, hızlı ve şeffaf üretim yapacak hale getirildi.
Dijital İkiz teknolojisinin yanı sıra, SIMATIC, SINUMERIK, SIMOTION gibi otomasyon sistemleriyle de Endüstri 4.0’a adım atılmasını sağlıyoruz. Ayrıca bulut tabanlı, nesnelerin interneti işletim sistemimiz olan MindSphere de fabrikanın kurulumundan üretim ve üretim sonrası süreçlerine kadar her noktasının diji- talleştirilmesine katkı sağlıyor. MindSphere’le cihazların internete bağlanıp verilerin buluta taşınmasını, herkese açık bir ortamda, daha akıllı uygulamalar aracılığıyla yüksek katma değerli çözümler sunulmasını mümkün kılıyo-
ruz. Örneğin MindSphere üzerinde Siemens Türkiye mühendisleri tarafından geliştirilen Manage My Machine uygulaması, dünyada herhangi bir yerdeki makinelerin verilerini, mevcut veya geçmiş durumlarını görüntüle- yebiliyor. Makinelere erişim sağlayarak verim- liliği artırma, durma sürelerini azaltma avantajı sunuyor. Böylece daha yüksek kalitede hizmet, dijital bir çözüm ve yeni iş modelleri sağlanı- yor.
Sunduğumuz teknolojik çözümlerin yanı sıra, Türkiye’de Endüstri 4.0 vizyonunun tanınması, anlaşılması ve uygulanmasına yönelik pek çok çalışma yürütüyoruz. Bu doğrultuda hem kendi süreçlerimizi hem de müşterilerimizin süreçlerini dijitalleştirme yolunda 2000’lerin başından bu yana önemli mesafeler katettik.
Sizce Endüstri 4.0 bir devrim mi yoksa uzun zamandır içinde olunan bir evrilme süreci mi?
Endüstri 4.0 terimi, içinde bulunduğumuz ve henüz başlangıç aşamasında olan dördüncü sanayi devrimini tanımlıyor. 2011 yılında ilk kez çok soyut bir kavram olarak karşımıza çıkan Endüstri 4.0, yıllar içinde daha somut bir hal aldı. Ülkeler ve şirketler için bu konu
ilk gündem maddeleri arasında yer alıyor
ve gerekli stratejiler belirlenip uygulanıyor. Geçen yıllarda ağırlıklı olarak Endüstri 4.0 kavramının anlaşılması ve bu yönde stratejiler geliştirilmesi yönünde çalışmalar oldu. Finans, otomotiv gibi bazı sektörlerde ilk örnekleri
15